Chałwa sezamowo-makowo-waniliowa

Pyszny, sezamowy przysmak pochodzący prawdopodobnie z Iranu.... chałwa! Na całym świecie znalazła wielu amatorów uwielbiających jej smak. Niestety w wersji oryginalnej robiona jest ze sporej ilości cukru i miazgi sezamowej lub pasty tahini. Spróbujcie mojej o wiele zdrowszej, prostszej i szybszej wersji :)

Przepis (na 3 smakową chałwę o wadze 160g):

Baza:
  • 100 g ziaren sezamu (uwaga, żeby nie kupić gorzkiego!)
  • 30 g oleju kokosowego (lub masła)
  • opcjonalnie: erytrol/ksylitol/stewia
Dodatki:
  • 10 g wiórek kokosowych 
  • 10 g ziaren maku niebieskiego
  • odrobina ziaren z laski wanilii/aromat wanilii 
  • inne dodatki po 10g (orzechy, nasiona, odżywka białkowa itp)
Sezam wraz z olejem (lub masłem) i słodzidłem mielimy w młynku do kawy lub blenderujemy w blenderze na gładką pastę.
Całość dzielimy na 3 części. Do jednej dodajemy wanilię, do drugiej wiórki, do trzeciej mak i mieszamy każdą masę. Wylewamy do foremki (np na czekoladę lub pudełka śniadaniowego albo foremek na muffinki) i schładzamy w lodówce kilka godzin lub krótko mrozimy w zamrażalce (około godziny).

*Używając oleju kokosowego lub masła nie ma problemu z konsystencją wersji z wanilią po schłodzeniu. Podczas użycia oleju płynnego np MCT chałwa bez dodatków nie osiągnie twardej kosystencji i będzie dość płynna, dlatego jeśli wybierzecie olej płynny dodajcie wiórki, mak, odżywkę lub inne dodatki, które nieco wchłoną olej i utwardzą strukturę.


Poniżej kostka chałwy z dodatkiem oleju kokosowego :)
Porcja (1/3 chałwy o wybranych trzech smakach z przepisu): około 316 kcal
B: 6,8
T: 30,2
W: 2,2

Smacznego!

****************************************************************
Udostępniajcie jeśli macie ochotę! :)

Bardzo proszę o uszanowanie mojego autorstwa do zdjęć i przepisów :)
USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art. 78. 1.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Print