TRYB JASNY/CIEMNY

Badania okresowe - jakie wykonać, kiedy i jak się przygotować?

Nowy rok nowa/y ja? Zakładam, iż wielu z Was przynajmniej raz w życiu pozwoliło sobie na takie postanowienie. Ale... co powiecie na mądre podejście z głową i rozpoczęcie nowego stylu życia od jakże ważnych badań?:)

Badania okresowe powinny być ważną rzeczą w życiu każdego z nas. Zacznijmy od nich Nowy Rok! Bez wymówek, bez marudzenia :)

Jakie podstawowe badania warto wykonać chociaż raz w roku:
  • Glukoza i insulina na czczo*
  • Morfologia ogólna najlepiej z rozmazem
  • Mocz
  • Tarczyca i przysadka: badanie ft3, ft4 oraz TSH
  • Cały lipidogram
  • Poziom witaminy D3
  • Dodatkowo: homocysteina (po 40-45 roku życia obowiązkowo u mężczyzn)
  • Wątroba: próby wątrobowe (AST, ALT, ALP, GGT oraz bilirubina) i warto ANA1 (badanie ogólniejsze niż tylko wątroba)
W przypadku osób na diecie ketogennej warto także zbadać poziom sodu i potasu.

*Badania na czczo! Pamiętaj, że lekarz często zaleca wykonanie krzywych insuliny i glukozy i są to świetne badania, ale nie dla osób stale na ketozie. Aby je wykonać i otrzymać prawidłowy wynik musisz poinformować o swojej diecie lekarza. Wykonanie ich będzie wiązało się z bezpiecznym wyjściem z diety ketogennej na "dietę standardową".

Jak przygotować się do badania:
  • Zgodnie z zaleceniem lekarza!

  • A oprócz tego:
    • Badania wykonaj wcześnie rano (zazwyczaj laboratoria przyjmują od 7 do 9, nie wykonuj badań później, ponieważ ilości hormonów są zmienne w ciągu dnia i wartości nie będą miały odniesienia do wartości referencyjnych z rana)
    • Staraj się wybierać punkty pobrań, które wykonują badania na miejscu w laboratorium lub wybierz szpital z laboratorium przyszpitalnym
    • Na badanie przyjdź na czczo czyli minimum 12h od ostatniego lekkiego posiłku (np. lekka sałatka warzywna itp.)
    • Wykonuj badania zawsze w tej samej placówce (trochę minimalizujesz ryzyko błędów)
    • Powstrzymaj się do treningów chociaż 24h przed badaniem (minimalizujesz wpływ sportu na poziom glukozy, lipidów itp.)
    • Nie pij kawy oraz alkoholu przed badaniem (z piciem alkoholu najlepiej wstrzymaj się przez cały tydzień)
    • Przez kila dni nie pij ziół, nie przyjmuj suplementów i innych dodatków do diety chyba, że lekarz zaleci inaczej (ponieważ dobowe wartości mikroelementów w organizmie zmieniają się bardzo szybko po przyjęciu dawki suplementu) 
    • Nie wykonuj badań po silnym stresie (kłótnia w domu, zwolnienie z pracy itp.)
    • Kobiety: skontaktuj się z lekarzem w jaki dzień cyklu wykonać badania (szczególnie hormonów)
PODSUMOWANIE: Badania okresowe to bardzo ważna rzecz w życiu człowieka i nie powinny być absolutnie bagatelizowane nawet w trudnym czasie, jaki obecnie przeżywamy na świecie. Zrób sobie noworoczny prezent i wykonaj je. Wiele laboratoriów oferuje przyjemne pakiety wielu badań w niższej cenie :) Jednakże pamiętaj, że powyższe wskazówki nie są zaleceniami, a jedynie radami. Aby wykonać badania prawidłowo i indywidualnie dopasować badania skontaktuj się z lekarzem.

Jeśli chcesz podjąć się indywidualnej współpracy napisz tutaj:

ketoreva.dietetyk@gmail.com

Smacznego!

****************************************************************
Udostępniajcie jeśli macie ochotę! :)

Bardzo proszę o uszanowanie mojego autorstwa do zdjęć i przepisów :)

USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art. 78. 1.

W sklepie FoodForce czeka na Ciebie kod na 12% na hasło: reva12

Komentarze

Polecane posty

instagram @keto__reva