Polecany post

Gęstość odżywcza czy oszustwa na diecie? Sprawdź dlaczego warto dbać o kompozycję posiłków!

Wchodzimy na wyższy poziom żywienia w poniedziałek? TAK!  Dziś na blogu wpis o tym dlaczego tak często polecam Wam zasadę 5:2 - 5 dni czyste...

Bądź na bieżąco! Obserwuj nowości przez mail

Możesz zrobić pyszne zakupy z rabatem 12% na hasło: reva12

wtorek, 23 marca 2021

Alkaliczne jedzenie i "zakwaszenie organizmu". Czy naprawdę musisz "odkwaszać organizm"?

Moda na odkwaszanie przyszła do nas zza granicy - a my czasem słusznie, a czasem nie powielamy takie zachowania i wdrażamy programy żywieniowe "od teraz".  A może nie warto? Sprawdźcie czy naprawdę mamy czego się bać, gdy wszyscy dookoła trąbią o "potrzebie odkwaszania organizmu":) Rzetelnie i naukowo jak zawsze!

Zakwaszenie organizmu to temat wielokrotnie wspominany na blogu, ale nigdy nie poruszony w osobnym wpisie. Aż do dziś! O kwasicach już Wam pisałam, ale nie w takim ujęciu.

Na sam początek przypomnijmy sobie typy kwasic raz jeszcze:
  • kwasica ketonowa zwana odżywczą; 
    • ten typ kwasicy występuje u każdej osoby na diecie ketogennej, 
    • u osób w trakcie postu, głodówki, silnej restrykcji kalorii 
    • u osób chorych na nowotwory (które często przyjmują zbyt małą podaż jedzenia)
    • u osób po bardzo intensywnym treningu nawet jeśli nie są na diecie ketogennej, gdzie występuje tzw. "ketoza powysiłkowa" (Dearlove i in., 2019)

Kwasica odżywcza polega po prostu na obecności ciał ketonowych w tkankach i krwi, w przypadku osób zdrowych wartość ta nigdy nie przekracza 7,5mmol/l. Mówimy, że takie stężenia ciał ketonowych w krążeniu powodują bardzo łagodną kwasicę metaboliczną zwaną kwasicą ketonową. Dzieje się tak, ponieważ ciała ketonowe (oprócz acetonu) to słabe kwasy organiczne z punktu widzenia chemii organicznej. Ten typ kwasicy u osób zdrowych jest po prostu odpowiedzią adaptacyjną organizmu na warunki i nie stwarza zagrożeń życia ani zdrowia (Stubbs i in., 2017). 
  • kwasica cukrzycowa 
    • obserwowana u osób chorych, głównie u cukrzyków
    • najczęściej pojawia się u osób, które nie mają zdiagnozowanej cukrzycy typu 1 lecz są nieliczne przypadku tego typu kwasicy u osób z cukrzycą typu 2
    • może wystąpić także u kobiet w ciąży!!!!
    • trzy składowe tego typu kwasicy to: hiperglikemia (bardzo wysoki poziom cukru, często powyżej 250mg/gl), hiperketonemia (zawartość ciał ketonowych ponad 20mmol/l) oraz kwasica krwi (silny spadek pH krwi poniżej 7,3)
    •  (Dearlove i in., 2019)
Kwasica cukrzycowa rozwija się bardzo szybko - najczęściej już do 24 h czyli 1 dnia. Jest wyraźnie inna niż kwasica odżywcza i nazywana jest "niekontrolowaną", ponieważ o ile kwasicę ketonową - odżywczą można łatwo przerwać u osoby zdrowej (np. jedząc cukier) to kwasica cukrzycowa DEFINITYWNIE wymaga pomocy lekarza i często także hospitalizacji. W tym przypadku stężenie ciał ketonowych wzrasta w niewyobrażalnym tempie ponad 20mmol/l (WARTOŚCI NIEREALNE do osiągnięcia DLA OSOBY ZDROWEJ NAWET PO 10 LATACH NA DIECIE KETOGENNEJ!!!). Dodatkowo dochodzi do silnego spadku pH we krwi poniżej 6,9 i ogromnego wzrostu cukru (Koul, 2009, Barski, 2019).
  • alkoholowa kwasica ketonowa
    • dotyczy osób z przewlekłym problemem spożycia alkoholu
    • może wystąpić bez względu na wiek
    • najwięcej przypadków opisano dla osób, które odstawiły alkohol po wielu latach ciągów alkoholowych 
    • występuje także u osób u których doszło do zatrucia alkoholem (Ghimire, Dhamoon, 2019)
Etanol jest w organizmie ludzkim przetwarzany do kwasu octwowego wraz z redukcją koenzumu NAD. Wynik: zahamowanie procesu glukoneogenezy, wzrost intensywności ketogenezy. Dodatkowo po odstawieniu alkoholu silnie wzrasta ilość katecholamin, które także wpływają dodatnio na produkcję ciał ketonowych (Ghimire, Dhamoon, 2019).
  • kwasica mleczanowa
    • związana z przyjmowaniem leków oraz chorobami nowotworowymi
  • kwasica metaboliczna
    • ma podłoże w problemach z prawidłowym wydalaniem kwasów (nieprawidłowa praca nerek)
    • główne przyczyny: kwasica mleczanowa, cukrzycowa kwasica, zatrucie alkoholem
Dlaczego wspominam o kwasicach w kontekście alkalicznego jedzenia?
Utrzymanie prawidłowego pH w KAŻDYM miejscu naszego organizmu to podstawa naszego zdrowia. Czy wiecie o tym, że każdy element naszego ciała ma całkowicie inne warunki, inne pH, inne składniki buforujące, inne ilości kwasów i zasad? 

Nasza krew ma pH około 7,35-7,45. 
Nasz żołądek ma pH około 1,2-2,5. 

Zadajmy więc sobie pytanie: co chcemy odkwasić, gdy używamy pojęcia "dziś zaczynam odkwaszać organizm"? Krew? Żołądek? Tkanki?  
Czego dotyczy pojęcie "zakwaszenie organizmu" skoro porównujemy dwa osobe środowiska: żołądek (silnie kwaśne pH NIEZBĘDNE do trawienia pożywienia) i krew (lekko zasadowe pH)? Przecież to całkowicie przeciwstawne warunki środowiskowe! Czytając mnóstwo rzetelnych artykułów na temat kwasic nigdy nie trafiłam na pojęcie "zakwaszenie organizmu". Trafiałam na pojęcia "zakwaszenie krwi" czy "zakwaszenie środowiska danej tkanki" (np. w obrębie komórek nowotworowych istnieje silnie zakwaszone środowisko przez obecność ogromnej ilości mleczanu). Ale nigdy nie trafiłam na pojęcie "zakwaszenie organizmu".

Pojęcie ZAKWASZENIE ORGANIZMU w rzetelnych źródłach NAUKOWYCH nie istnieje.

Moda na "odkwaszanie organizmu" to bezpodstawna moda, która płynie do nas z "popularnonaukowych książek i czasopism", ale nie NAUKI. Owszem istnieją choroby i stany patologiczne, chorobowe, gdzie niezbędna jest interwencja lekarza i odkwaszenie krwi, ale mowa o konkretnym płynie ustrojowym! Np. o wspomnianej krwi! A nie całym organizmie. I to tylko POD OPIEKĄ SPECJALISTY. 

Konsekwencje podążania za modą na rzekome "odkwaszanie organizmu"

Konsekwencje są zawsze. Pamiętajcie o tym, że próbując "odkwasić organizm" silnie zaburzanie mechanizmy trawienne - Wasz żołądek także nie pozostaje bez reakcji na takie produkty, a przecież ma pH silnie kwaśne, bo jest stworzony do trawienia! Zgaga, problemy z trawieniem, zaburzone środowisko przewodu pokarmowego, słabe wchłanianie minerałów i witamin, niska przyswajalność białek, tłuszczów i węglowodanów...... to pierwsze konsekwencje długotrwałych prób zaburzania równowagi pH naszych elementów wewnątrz organizmu przez "odkwaszanie organizmu".

Czy są jakiekolwiek plusy diety zasadowej? To może wcale nie jeść warzyw?
Rodzaj stosowanej diety szeroko wpływa na nasz organizm - także przez dostarczanie prekursorów kwasów i zasad. Powszechnie uważa się, że produkty takie jak mięso, jaja, ser i zboża - są kwasotwórcze. A owoce i warzywa - zasadotwórcze (Rodrigues, 2018). Także tutaj - w przypadku diety alkalicznej są korzystne efekty, jeśli taka dieta jest stosowana przez specjalistę w konkretnych przypadkach chorobowych. Istnieją dowody, że dieta z ogromną ilością warzyw i owoców ma sugerowany korzystny wpływ na choroby związane z gospodarką wapnia i fosforu, nadciśnienie, choroby leczone chemioterapeutykami (lecz nie wszystkie, ponieważ warzywa/owoce mogą wspierać wchłanianie leku i hamować) (Gerry, 2012). Spójrzcie proszę na wypowiedź autora badań - "dieta alkaliczna z przewagą warzyw i owoców" - a nie TYLKO warzywa i owoce. Zauważcie także, że również ten autor badań naukowych nie użył ANI RAZU pojęcia "zakwaszenie organizmu". 

Klucz do sukcesu to różnorodna dieta - bez prób podążania za modą na nieuzasadnione odkwaszanie!

PODSUMOWANIE: Nasze wybory żywieniowe mogą być bardzo korzystne lub mogą nas "dobić". Kolejny raz próbuję Wam pokazać, że świat dietetyki i żywienia to nie zero-jedynkowy, czarno-biały prosty świat, gdzie każde słowo ma trzysta argumentów na  "TAK" i zero na "NIE". Czasem wystarczy zbyt ogólne zakrąglanie danego pojęcia (w końcu zakwaszenie krwi istnieje - dopowiedzmy sobie zakwaszenie organizmu, bo to tylko zaokrąglenie od krwi do całego organizmu i będzie ok? No nie...). Pojęcie "zakwaszenia organizmu" to po prostu niedopowiedziana, nierzetelna bzdura. 

Zakwaszenie krwi - TAK. Zakwaszenie tkanek - TAK! (w stanach chorobowych!)

Zakwaszenie organizmu -NIE!!


Literatura:
  • Leonid Barski, Tamar Eshkoli, Evgenia Brandstaetter, Alan Jotkowitz, Euglycemic diabetic ketoacidosis, European Journal of Internal Medicine, Volume 63, 2019, Pages 9-14.
  • Dearlove David J., Faull Olivia K., Rolls Edward, Clarke Kieran, Cox Pete J., Nutritional Ketoacidosis During Incremental Exercise in Healthy Athletes, Frontiers in Physiology, 10:290, 2019.
  • Ghimire P, Dhamoon AS. Ketoacidosis. [Updated 2020 Nov 21]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK534848/
  • Stubbs, B. J., Cox, P. J., Evans, R. D., Santer, P., Miller, J. J., Faull, O. K., et al. (2017). On the metabolism of exogenous ketones in humans. Front. Physiol. 8:848. doi: 10.3389/fphys.2017.00848
  • Gerry K. Schwalfenberg, Review Article The Alkaline Diet: Is There Evidence That an Alkaline pH Diet Benefits Health?,Hindawi Publishing Corporation Journal of Environmental and Public Health Volume 2012, Article ID 727630, 7 pages doi:10.1155/2012/727630 
  • Larissa Rodrigues Neto Angéloco, Gabriela Cristina Arces de Souza, Elen Almeida Romão, Paula Garcia Chiarello, Alkaline Diet and Metabolic Acidosis: Practical Approaches to the Nutritional Management of Chronic Kidney Disease, Journal of Renal Nutrition, Volume 28, Issue 3, 2018, Pages 215-220,

Miłej lektury!

****************************************************************
Udostępniajcie jeśli macie ochotę! :)

Bardzo proszę o uszanowanie mojego autorstwa do zdjęć i przepisów :)

USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art. 78. 1.

W sklepie FoodForce czeka na Ciebie kod na 12% na hasło: reva12

3 komentarze:

  1. Kolejny wiele wnoszący artykuł :)
    Obalenie szeroko funkcjonujących mitów i niewłaściwie zastosowanej semantyki, która powielana przez kanały laików (odbiorców, nas, czytelników), daje jakze odmienny, od naukowych, głos. Ale za to silnie sie osadzający w świadomości konsumentów. A szkoda. Tym bardziej dziękuję za ten post. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warzywka są super, ale zarabianie na "odkwaszaniu organizmu" to jakaś pomyłka marketingowa... Jak wiele innych rzeczy!

      Dziękuję bardzo i pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Ten mit o zakwaszeniu jest ciągle żywy, super, że pojawił się taki artykuł i obala te mity.

    OdpowiedzUsuń

Bądź na bieżąco! Obserwuj przez mail

Print