TRYB JASNY/CIEMNY

Krzywa cukrowa na ketozie - robić czy nie?

Krzywa cukrowa, krzywa obciążenia glukozą na diecie niskowęglowodanowej... to jedne z najpopularniejszych pytań naszych podopiecznych oraz czytelników bloga. Sprawdźcie co na ten temat mówi nauka!

Czy krzywa na ketozie jest rzetelna? Czy warto ją robić? A może nadaje się tylko do kosza? Ten wpis będzie krótki i rzetelny :)

Krzywa cukrowa, krzywa obciążenia glukozą, doustny test obciążenia glukozą (OGTT) to badanie polegające na wykonaniu badania na czczo, a następnie podaniu pacjentowi roztworu glukozy (zazwyczaj około 75g glukozy rozpuszczonej w wodzie) i wykonaniu pomiarów z krwi po odstępach czasowych - zazwyczaj po 60 i 120 minutach od wypicia.

Roztwór glukozy na ketozie?
Podanie pacjentowi roztworu glukozy na diecie niskowęglowodanowej to sytuacja bardzo nietypowa i niezbyt rzeczywista. Stanowi silne przeciążenie gospodarki węglowodanowej i metabolizmu komórkowego, który na co dzień działa w innych warunkach, bo nawet jeśli przyjmujemy czysty cukier - to zawsze bezpośrednio przed treningiem i od razu go spalamy. W laboratorium nie mamy takiej możliwości. Po prostu siedzimy na krześle, a nasz organizm "sobie z tym nie radzi" (mówiąc "sobie z tym nie radzi" mam na myśli, że nie wykonujemy aktywności fizycznej lub innego rodzaju aktywności, które pomogłyby szybko wykorzystać cukier prosty w procesach metabolicznych, aby niwelować objawy nagłego wzrostu cukru po spożyciu roztworu glukozy, zamiast tego nasze komórki próbują sobie wolno radzić z sytuacją przez spory wyrzut insuliny do degradacji cząsteczek cukru).

To robimy czy nie?
Nie robimy. Badanie krzywych po obciążeniu cukrem jest na diecie niskowęglowodanowej.... po prostu do kosza!

Cytując autora badań medycznych: "powinno być powiedziane, że osoby stosujące dietę niskowęglowodanową NIE POWINNY wykonywać żadnych testów obciążenia glukozą"!!!!!! (1)

Ale lekarz mi kazał - co zrobić?
Konieczne jest poinformowanie lekarza o diecie, gdy rozważa zlecenie krzywych! Jeśli wykonamy takie badania, a lekarz nie ma pojęcia o naszym żywieniu - wyniki mogą być tak kosmiczne i tak nieszablonowe, że lekarz sam nie będzie wiedział co się wydarzyło. Albo powie, że nagle mamy cukrzycę! A nie mamy (oczywiście jeśli wcześnie wszystko było ok i brak oznak w innych badaniach/wywiadzie/objawach) - po prostu badania są do wyrzucenia i nie można ich w żaden sposób ocenić. 

Jeśli lekarz nalega na zrobienie krzywych niezbędne jest wyjście z diety niskowęglowodanowej i "adaptacja do węglowodanów" czyli proces odwrotny do adaptacji do eliminacji węglowodanów. Należy go przeprowadzić (przez około mc) z głową powoli dodając porcje węglowodanów w diecie, a dopiero później wykonać badania krzywych.

Czy musimy robić badania krzywych?
Jeśli po rozmowie i wyjaśnieniach Wasz lekarz nalega i podaje argumenty - zawsze warto skonsultować się z innym specjalistą, potwierdźcie konieczność wykonania badań - następnie wyjdźcie z diety - i dopiero zróbcie te badania. Są sytuacje, gdy dieta ketogenna nie jest dobrym rozwiązaniem (np. cukrzyca typu 1/cukrzyca ciążowa - one muszą być stale monitorowane i na dany moment brak dużej ilości badań naukowych, że stosowanie diety ketogennej "będzie ok").

Jednak jeśli robicie po prostu badania kompleksowe - to w większości przypadków badania krzywych nie są konieczne i można w inny sposób ocenić zdrowie - np. przez wykonanie tylko badań na czczo - badań glukozy i insuliny (najlepiej wraz z kortyzolem). 

PODSUMOWANIE: Krzywa na ketozie - do kosza - pod kątem medycznym. Jedynie w ramach ciekawostki "jak radzę sobie z tak dużą dawką cukru prostego na diecie niskowęglowodanowej" można ją zrobić licząc się z ewentualnym efektem "zjazdu" (TAKI EKSPERYMENT ABSOLUTNIE TYLKO DLA OSÓB ZDROWYCH, NIGDY CHORYCH). Krzywa na węglowodanach - róbmy :)

Literatura:
(1) Rennan de Oliveira Caminhotto and Fabio Bessa Lima, Impaired glucose tolerance in low-carbohydrate diet: maybe only a physiological state, American Journal of Physiology-Endocrinology and Metabolism 2013 305:12E1521-E1521


Miłej lektury!

****************************************************************
Udostępniajcie jeśli macie ochotę! :)

Bardzo proszę o uszanowanie mojego autorstwa do zdjęć i przepisów :)

USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art. 78. 1.

W sklepie FoodForce czeka na Ciebie kod na 12% na hasło: reva12

Komentarze

  1. A przy low carb? Powiedzmy 100-120 g dzienne netto?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autor, którego badania naukowe cytowałam do grupy, która nie powinna robić krzywej zalicza wszystkie diety niskowęglowodanowe.

      W tym przypadku warto porozmawiać z lekarzem. 120 g może być małą ilością dla aktywnego sportowca, który "przepali" węglowodany w tej ilości i będzie w stanie ketozy bez problemu, ale 120g może być dużą ilością dla nieaktywnej fizycznie kobiety, z pracą siedzącą. Wszystko zależy od danej osoby, płci, zdrowia, wagi, tolerancji węglowodanów, diety i mnóstwa innych czynników.

      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Prześlij komentarz

Polecane posty

instagram @keto__reva