Czy można jeść pestkę awokado oraz jak wyhodować drzewko awokado?

Wracam z nowym artykułem :) Tym razem teoria, zdrowie, nauka i praktyczne porady w jednym! Co powiecie naaaaaa wspaniały temat jakim jest pestka awokado?:) Zapraszam do poczytania artykułu na jej temat oraz wskazówek jak wyhodować cudowne drzewko awokado!

Nasiona to spory procent owoców awokado (do 18%). W dawnych czasach ekstrakty z nasion awokado używano jako atramentu do pisania (ze względu na obecność barwnika, który jest wytwarzany przez oksydazę polifenolową). Obecnie istnieje już całkiem dużo badań naukowych nad biologią i fitochemią nasion awokado. Okazuje się, że to niewykorzystany zasób wielu ciekawych związków. 

Nasiona awokado są stosowane nawet jako element zielarski leczenia schorzeń głównie w Ameryce, gdzie awokado uprawiane jest powszechnie na dużą skalę. Badania wykazały, że nasionka awokado mogą mieć efekt terapeutyczny w leczeniu cukrzycy, stanów zapalnych oraz hipercholesterolemii czy nadciśnienia. Mało tego! Okazuje się, że nasiona awokado mają charakter grzybobójczy i są świetnym środkiem przeciwko drobnoustrojom [1].

A skład biochemiczny? Spójrzmy... Makroskładniki:
  • 49% węglowodanów 
  • 18 % tłuszczu
  • 15 % białka [2]
Rys. 1 Skład makroskładników pestki awokado [2].

Witaminy:
  • A w ilości około 207 µg/100g (dość wysoka!)
  • C w ilości około 15 mg/100g (dość niska w porównaniu co cytrusów)
  • E w ilości około 0,65 mg/100g (znaczna ilość) [3, 4]

Składniki mineralne (wartości umiarkowane):
  • wapń 250 mg/100g
  • sód 580 mg/100g
  • potas 500 mg/100g
  • fosfor 80 mg/100g (niska z czego 60-90% obecne w niekorzystnym żywieniowo kwasie fitynowym, który łatwo usunąć (razem z garbnikami również niekorzystnymi związkami obecnymi w pestce awokado) przez namaczanie pestki)*
  • żelazo 1,2 mg/100g (niska) [3]
Dodatkowo zanalizowano obecność mikroelementów takich jak: cynk, miedź i kobalt oraz bardzo wysoką zawartość korzystnych ANTYOKSYDANTÓW głównie flawonoidów i polifenoli, a także mało korzystnych związków z grup: saponin, tanin i garbników (te ostatnie łatwo usunąć przez suszenie pestek) [5].

Jak przygotować pestkę do jedzenia?
Po wyciągnięciu pestki z owocu awokado należy ją wysuszyć, a następnie zmielić. Tak przygotowane zmielone nasionko awokado można dodawać do: zup, sałatek lub posypywać dania w dowolny sposób.

ZALECANE: Suszenie nasion przed zjedzeniem jest bardzo dobrą praktyką, ponieważ powoduje usunięcie trujących związków (garbników obecnych w świeżych nasionach)! [5]

Jak wyhodować drzewko awokado?
  • W pierwszy etapie należy delikatnie wyjąć pestkę z owocu awokado tak, aby jej nie uszkodzić.
  • Następnie są dwie opcje: 
    • Nasionko umieścić w doniczce w glebie bez wcześniejszego kiełkowania.
    • Przeprowadzić proces kiełkowania w wodzie. W tym celu pestkę nakłuć wykałaczkami (2 lub 3 wystarczą, mają stworzyć rusztowanie) tak, aby można było ją umieścić nad szklanym słoiczkiem/szklanką z wodą. Pestka powinna być zanurzona w około połowie. Węższą stroną skierowaną do góry.


  • Tak przygotowaną, zasadzoną lub umieszczoną w wodzie pestkę należy postawić w jasnym miejscu i pilnować, aby nie wyschła. Najlepiej stale uzupełniać wodę w szkle. Awokado zasadzone w glebie również należy pilnować i podlewać tak, aby gleba nie wyschła. 
  • Proces kiełkowania awokado trwa zazwyczaj 3-4 tygodnie (jednakże zdarza się, że jest to dużo dłuższy proces, więc warto wykazać się cierpliwością).
  • Gdy awokado wykiełkuje, pojawią się liście (jak na zdjęciu) oraz łodyga można już je wstawić do doniczki z glebą i hodować dalej.

Podsumowanie:
Czy warto spożywać suszone i zmielone pestki awokado? Jasne, że tak! Nie zapominajmy szczególnie o procesie suszenia. Jest bardzo ważne, aby usunąć szkodliwe dla zdrowia garbniki. Ale szczerze polecam spróbować także wykiełkowania i zasadzenia drzewka awokado. Jest naprawdę piękne :)
Literatura:
  1. Dabas D., , Shegog R., Ziegler G., LambertJ.,  Avocado (Persea americana) Seed as a Source of Bioactive Phytochemicals. Current pharmaceutical design, Current pharmaceutical design, 2013, 19(34): 6133-6140. 
  2. Ejiofor N. C., Ezeagu I. E., Ayoola M., Umera E. A., Determination of the chemical composition of avocado (Persea americana) seed. Adv Food Technol Nutr Sci Open J. 2018; SE(2): 51-55.
  3.  Talabi1 J. Y., Osukoya O. A., Ajayi O. O., Adegoke G. O., Nutritional and antinutritional compositions of processed Avocado (Persea americana Mill) seeds, Asian Journal of Plant Science and Research, 2016, 6(2):6-12
  4. Weatherby L. S., Composition of Avocado Seed, Chemistry Department, University of Southern California, Los Angeles, California Avocado Association, 1934, 19: 132-134
  5. Bahru, T., Tadele, Z. i Ajebe, E. (2019). Przegląd nasion awokado: funkcjonalność, skład, właściwości przeciwutleniające i przeciwdrobnoustrojowe. Chemical Science International Journal , 27 (2), 1-10.  

Miłej lektury!


****************************************************************
Udostępniajcie jeśli macie ochotę! :)

Bardzo proszę o uszanowanie mojego autorstwa do zdjęć i przepisów :)

USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r., o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art. 78. 1

3 komentarze:

  1. Pestkę awokado spożywam inaczej, to znaczy: obieram z brązowej skórki, ścieram na tarce (łatwo się ścierają) na mini wiórki, które na talerzyku rozdzielam na płasko i suszę na parapecie. Po wyschnięciu takie wiórki dodaję do koktajli, do surówek i... do czego się tylko da. Polecam, jeśli się potwierdzi, że to dobry sposób, czy suszenie po rozdrobnieniu na wiórki to ten sam proces, co mielenie po suszeniu? Revo, pomóż, proszę.

    OdpowiedzUsuń

Print

2 składniki 3 składniki 30 minut adaptacja adaptacja w praktyce adaptacja w teorii agar ajurweda alkohol anyż artykuł artykuły awokado babeczki babka babka jajowata babka wielkanocna bakalie batoniki batony bazylia bez jaj bez laktozy bez mąki bez mięsa bez nabiału bez pieczenia beza białka biszkopt biszkopty boczek borówki botwinka bounty bożenarodzenie brokuły brownie brukselka budyń bulion bułeczki bułki cebula chałwa chia chili chleb chlebek ciasta ciasteczka ciastka ciasto cloudbread cukinia cukrzyca cynamon cytrusy cytryna czekolada czekoladki czekoladki miętowe czekoladowa polewa Dania obiadowe delicje deser deser dla 1 osoby desery dieta dieta ketogeniczna dieta ketogenna dietetycy polecani przez czytelników do pobrania do wydrukowania donaty dynia dynia makaronowa dżem ebook fasolka fatbombki gofry harry potter highfat inulina jabłka jaja jajecznica jajo jeżyny jogurt kabanosy kakao kalafior kalarepa kapusta kapusta kiszona karkówka kawa keto ketoadaptacja ketodieta ketoza kokos koktajle korzenna przyprawa kotlety krem kruche kuleczki kurczak low carb lowcarb lunchbox mak makaron maliny marcepan mascarpone masło masło orzechowe materiały mazurek mąka kokosowa mąka konopna mąka migdałowa MCT mielone mięso mięso mielone migdały mleczko kokosowe mleko kokosowe mleko midałowe młoda kapusta mozarella muffinki musztarda na zimno naleśniki nasiona obiad odżywka ogórek olej olej kokosowy oliwa omlet omlety oponki oreo orzechy owoce paleo paluszki panierka papryka pasta pasta kokosowa pasztet pieczarki pieczywo pierniczki piernik pierogi pierś z kurczaka pietruszka pizza placki placuszki pomidory pralinki przecier pomidorowy przyprawa do piernika pulpety racuchy rafaello rolada roladki rosół ryba rzodkiew rzodkiewka sałatka schab schabowy seler ser ser żołty serca serduszka drobiowe serniczki sezam siemie lniane skórka skrzydełka skwarki słonecznik smalec sok z cytryny sos sos pomidorowy sól spód surówka suszone pomidory sylwester szczupak szparagi szpinak śledzie śmietanka Śniadania i przystawki świąteczne przepisy świeta święta tarta tartaletki tłusty czwartek tłuszcze tort tosty truskawki twaróg walentynki wanilia warstwowy deser warzywa wątróbka wegańskie wegetariańskie wędzony kurczak wielkanoc wieprzowina wigilia wiórki kokosowe wołowina wpc wypieki wywar z nabiałem za darmo zamienniki cukru zapiekane zapiekanka zebra zioła zupa zupa krem żelatyna żółtka żółtko