Polecany post

Weganie na ketozie - czy to ma rację bytu?

Co powiecie na taki wpis? Często odmawiamy prowadzenia weganów, którzy chcą stosować ketozę... Sprawdźcie dlaczego! 

Bądź na bieżąco! Obserwuj nowości przez mail

Możesz zrobić pyszne zakupy z rabatem 12% na hasło: reva12

piątek, 29 marca 2019

Tort Rafaello

Dziś prawdziwa gratka dla fanów kokosa! Na blogu właśnie pojawił się przepis na pyszny, lekki, biały torcik Rafaello :) Zrobiłam go w podobnym stylu jak torcik Tiramisu z zeszłego tygodnia :) Zamiast kawy do nasączania mamy czekoladę/kakao, a do masy z mascarpone/mleczka idą wiórki :) Dodatkowo na górze znajdziecie pyszną masę na bazie pasty kokosowej! Pychota :)
Przepis na tortownicę o średnicy 25 cm (12 mniejszych kawałków lub 8 wielkich):


Masa (należy wybrać jedną z trzech wersji):
  • w wersji z nabiałem: 300 g serka mascarpone + 100 g wiórków kokosowych
  • w wersji z nabiałem: 300 g śmietanki 36% + 100 g wiórków kokosowych
  • w wersji bez nabiału: ubita śmietanka kokosowa z 2 puszek mleczka kokosowego + 100 g wiórków kokosowych
  • w wersji usztywnionej żelatyną: 400 g mleczka kokosowego (1 cała puszka), 10 g żelatyny rozpuszczonej w 30 g wrzątku + 100 g wiórków kokosowych
  • opcjonalnie: erotryl/ksylitol/stewia
  • 10 g gorzkiego kakao (lub herbaty) zaparzonego w pól szklance wrzątku (z ewentualnym dodatkiem słodzidła)
Na górę:
  • 30 g wiórków kokosowych
  • 30 g pasty kokosowej*
  • 150 g wody*
  • opcjonalnie: erytrol/ksylitol/stewia
*Pastę rozmieszaną w wodzie można zastąpić ubitą śmietanką 36% w ilości 150 g z dodanymi wiórkami.

Upiec biszkopt i przekroić na 2 blaty jak w wybranym przepisie (do tego torcika polecam lżejszy biszkopt z 3 składników). Dolny blat umieścić w tortownicy. 
Blat nasączyć obcifie gorącym kakao lub mlekiem kokosowym (można dodać odrobinkę spirytusu). Można także nasączyć gorącą herbatą z odrobiną spirytusu.
Przygotować wybraną masę:
Wersja z nabiałem: ubić mascarpone ze słodzidłem i wiórkami. Posmakować i ewentualnie dodać więcej słodzidła. 
Wersja z nabiałem nr 2: ubić na sztywno śmietankę 36% ze słodzidłem i wiórkami. Posmakować i ewentualnie dodać więcej słodzidła. 
Wersja bez nabiału: ubić śmietankę kokosową czyli twardą część z puszki (z 2 schłodzonych puszek mleczka kokosowego) ze słodzidłem oraz wiórkami. Posmakować i ewentualnie dodać więcej słodzidła. 
Wersja usztywniona żelatyną: schłodzoną, calą puszkę mleczka kokosowego (razem z wodą z puszki) wymieszać z rozpuszczoną we wrzątku żelatyną. Mieszać szybko. Następnie dodać wiórki i dokładnie wymieszać. Odstawić do zgęstnienia, aby można było wyłożyć na spód. Zimne mleczko szybko zetnie się po połączeniu z gorącą żelatyną. Posmakować i ewentualnie dodać więcej słodzidła do smaku. 

Na nasączony spód wyłożyć wybraną masę kokosową. 
Przykryć drugim blatem. Nasączyć blat z wierzchu. Przygotować masę na wierzch: rozrobić pastę z wodą, dodać 15 g wiórków i dokładnie wymieszać lub ubić śmietankę ze słodzidłem, a następnie wmiksować wiórki. Dosłodzić wybranym słodzidłem, a następnie nałożyć masę z pasty kokosowej na wierzch drugiego blatu. Posypać resztą wiórków (15 g) i wstawić do lodówki.
Torcik najlepiej smakuje po nocy w lodówce kiedy smaki się przegryzą :) Jest naprawdę pyszny :)
Makro (1 z 12 mniejszych kawałków z mascarpone i biszkoptem z 3 składników z pastą kokosową na górze): około 284 kcal
B: 5,7
T: 26,6
W: 3

Makro (1 z 12 mniejszych kawałków z mascarpone i biszkoptem z 3 składników i śmietanką na górze torcika): około 310 kcal
B: 5,7
T: 29,3
W: 3,3

Makro (1 z 12 mniejszych kawałków z mleczkiem, żelatyną i biszkoptem z 3 składników i śmietanką na górze): około 277 kcal
B: 5,5
T: 25,6
W: 2,8

Makro (1 z 12 mniejszych kawałków z mleczkiem, żelatyną i biszkoptem z 3 składników i pastą na górze): około 251 kcal
B: 5,8
T: 22,9
W: 2,5
Smacznego!

****************************************************************
Udostępniajcie jeśli macie ochotę! :)

Bardzo proszę o uszanowanie mojego autorstwa do zdjęć i przepisów :)
USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Art. 78. 1.

7 komentarzy:

  1. Hej sabina:)Mam pytanie o weglowodany netto, bo sie pogubilam troche izgłupiałam od ilosci sprzecznych informacji. Węglowodany netto , to węglowodany po odjęciu blonnika. I to rozumiem - ale to sucha teoria, gorzej z praktyka ;) Na etykiecie pasty kokosowej czytam "węglowodany-9,1 g, w tym cukry-7,8 g, , błonnik-15 g". Czy to pomyłka producenta? Przecież jak odejmę od 9,1 wartość błonnika, to wynik będzie na minusie. A może powinnam zzsumować węglowodany (9,1) + "w tym cukry" (7,8), czyli wyjdzie 16,9 i wtedy odjąć ten błonnik? Kupy mi sie to nie trzyma totalnie. Stwierdzenie "w tym cukry" traktowałam zawsze jako część węglowodanów, którą producent wyszczególnił. Pomożesz mi pojąć te zależności? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O ile mi wiadomo w Polsce nie ma konkretnych przepisów, które określają rozpiskę danych na etykiecie (dotyczących błonnika) i właśnie taki jest efekt, bo powinno być tak jak mówisz: węglowodany=błonnik+cukry proste. Ja po prostu patrzę na ilość węglowodanów i odejmuję cukry :) Zresztą i tak patrzę na to z przymróżeniem oka, bo producenci zwyczajnie oszukują. Pasta kokosowa to produkt niskocukrowy, więc bez obaw :) Jeśli nie jesteś epileptykiem, który musi liczyć każdy 0,01 g cukru to nie musisz tak perfekcyjnie wyliczać :)

      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
    2. Nie, nie - nie jestem nawet na diecie keto, tylko na low carb, więc nie popadam w skrajności, ale czytam etykiety i pogubiłam się po prostu ;) A co osoba, to inna teoria.

      Czyli na przykładzie pasty - węgle netto to > węglowodany (9,1) - cukry (7,8 g.)=1,3 węgli netto-tyle ma pasta :)

      Ja tak w sumie do tej pory czytałam etykiety. Patrzyłam na zwartość cukru tylko, ale nigdy makro nie liczyłam. Ale to dla mnie cenna informacja na przyszłość, gdybym zaczęła :) Dzięki:*

      Usuń
    3. Wróć! Co ja za obliczenia poczyniłam :D LOL! Patrzę oczywiście na cukry proste, czyli to 7,8 biorę pod uwagę, a nie 9,1. To 1,3 to różnica, czyli błonnik (przyjmując, że węglowodany=cukry proste+błonnik) ;)

      Usuń
  2. Rozszyfrowując dane z etykiet należy pamiętać, że istnieją węglowodany proste (określane przez producentów na etykietach skrótowo jako "cukry") oraz węglowodany złożone. Zawartość węglowodanów złożonych nie jest równoznaczna z zawartością błonnika! :) Z tego powodu producenci podają błonnik osobno i dlatego Pani obliczenia się nie zgadzają. Mamy zatem:
    a) węglowodany (łącznie proste i złożone) - liczba zawsze większa lub równa licznie cukrów;
    ilość węglowodanów złożonych = węglowodany - cukry
    b) cukry (czyli węglowodany proste)
    c) błonnik

    Węglowodany netto to węglowodany przyswajalne przez organizm (czyli łącznie złożone i proste). Zawsze istnieje pytanie do producenta czy pisząc "węglowodany" wliczył w nie błonnik czy zapisał go osobno. Na przytoczonej przez Panią etykiecie najprawdopodobniej wartość podanych węglowodanów była już wartością netto, a ilość błonnika podano osobno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak. Błonnik jest wliczany do węglowodanów złożonych, ale to nie ich 100%. Szkoda, że producenci nie mają obowiązku odliczania błonnika osobno...

      PS: O liczeniu węglowodanów netto i brutto pisałam w artykule. Jest na blogu, MENU z prawej :)

      Pozdrawiam!

      Usuń

Bądź na bieżąco! Obserwuj przez mail

Print